Type to search

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ Κεντρική ΜΗΧΑΝΟΚΙΝΗΤΟΣ

Ράλι Ακρόπολις:Το ράλι των θεών επιστρέφει στο σπίτι του…

Share

Η πανδημία του κορονοϊού επέφερε μεγάλες αλλαγές στο φετινό πρόγραμμα του παγκοσμίου πρωταθλήματος ράλι με πολλούς από τους προγραμματισμένους αγώνες να ακυρώνονται για αυτόν τον λόγο.Η επιμονή τόσο του υφυπουργού αθλητισμού Λευτέρη Αυγενάκη και του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη όσο και η η ακύρωση του ράλι της Χιλής έφεραν τον εθνικό μας αγώνα και πάλι στο προσκήνιο μετά από 8 χρόνια απουσίας του από το πρόγραμμα του WRC.Έτσι για τέσσερις μέρες από τις 9 μέχρι τις 12 Σεπτεμβρίου η καρδιά του παγκοσμίου πρωταθλήματος θα χτυπά στην χώρα μας με την βάση του αγώνα αλλά και το πρόγραμμα του να παραμένει ακόμα άγνωστο.Φτιάξτε το καφεδάκι σας και πάμε μαζί ένα ταξίδι στον χρόνο και να θυμηθούμε μαζί την ιστορία του ράλι Ακρόπολις,ενός αγώνα που έκαναν την χώρα μας και το σπορ πασιγνώστα σε όλο τον κόσμο…

 

Ο πρώτος αγώνας

Πριν αρκετά χρόνια,συγκεκριμένα το 1951,η εταιρεία καυσίμων Shell και μια ομάδα οδηγών διοργάνωσε έναν αγώνα ο οποίος είχε συνολική απόσταση 1.923 χιλιομέτρων.Ο άλλοτε πατριάρχης του Παναθηναϊκού Απόστολος Νικολαΐδης αποτέλεσε ιδρυτικό στέλεχος της ΕΛΠΑ(Ελληνική Λέσχη Περιηγήσεων και Αυτοκινήτου).Είχε ως αφετηρία την Αθήνα και πέρασε από την Τρίπολη,την Λάρισα,την Θεσσαλονίκη,τις Σέρρες,την Καβάλα και την Θεσσαλονίκη με τον τερματισμό να γίνεται και πάλι στην Αθήνα.Δύο χρόνια αργότερα ο αγώνας έγινε διεθνής και μετρούσε τότε στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλι.Το 1973 συμπεριλήφθηκε για πρώτη φορά στο WRC και έκτοτε η φήμη του απογειώθηκε…

 

Οι δυσκολίες του Ράλι Ακρόπολις

Πριν ο εθνικός μας αγώνας αποκτήσει την σημερινή του μορφή,ήταν ένας από τους πιο δύσκολους αγώνες του παγκοσμίου πρωταθλήματος με την συνολική απόσταση να αγγίζει,μερικές φορές και να ξεπερνά τα 3.000 χιλιόμετρα!!!Τα πληρώματα που έπαιρναν μέρος πραγματικά γύριζαν σχεδόν όλη την Ελλάδα απ’άκρη σ’άκρη χωρίς να υπάρξει διακοπή για διανυκτέρευση,με τις υψηλές θερμοκρασίες να καθιστούν το έργο των οδηγών ακόμα πιο δύσκολο.Περίτρανη απόδειξη αποτελεί το ότι ελάχιστα πληρώματα έβλεπαν την Ακρόπολη δύο φορές,μια στην αφετηρία και μια στον τερματισμό με τα προβλήματα που αντιμετώπιζαν κατά τη διάρκεια του αγώνα να είναι πολλά,αλλά και η κακή συντήρηση σε ορισμένα αυτοκίνητα να συντελούν την πλήρη εικόνα του ράλι Ακρόπολις.Επιπλέον δεν υπήρχαν τότε οι σπόνσορες και οι ανέσεις του σήμερα με τους τότε οδηγούς να κάνουν αιματηρές οικονομίες για την συμμετοχή τους…

 

Ιστορικές τοποθεσίες

Στην πάνω από 60 χρόνια παρουσία του ράλι Ακρόπολις στο WRC αλλά και το ERC,όταν ο αγώνας είχε την μορφή του αγώνα “αντοχής” περνούσε κυριολεκτικά από ολόκληρη την Ελλάδα.Καλαμπάκα,Μετέωρα,Αττική και Νότια Πελοπόννησος είχαν την τιμητική τους εκείνα τα χρόνια.Αντίστοιχες δόξες γνώρισαν εκείνα τα χρόνια και οι ειδικές διαδρομές Καλοσκοπή,Μοσχοκαρυά,Ρεγγίνι,Ελευθεροχώρι,Παύλιανη,Κινέτα,Άγιοι Θεόδωροι,Λουκισσία κ.α. Στις αρχές της δεκαετίας του 1990 άρχισαν σιγά σιγά να κάνουν την εμφάνιση τους οι σούπερ ειδικές διαδρομές στις οποίες τα αυτοκίνητα τρέχουν ανά ζευγάρια και όποιο από αυτά κάνει τον ταχύτερο χρόνο παίρνει καλύτερη θέση στην γενική κατάταξη.Η αρχή έγινε στην Ανάβυσσο και παρέμεινε ως σούπερ ειδική διαδρομή μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του 2000.Ο Παρνασσός,το Μαρκόπουλο και το στρατιωτικό αεροδρόμιο στο Τατόι ήταν μερικές από τις τοποθεσίες που φιλοξενήθηκαν τέτοιες διαδρομές ενώ την τριετία 2005-2007 το ΟΑΚΑ είχε την τιμητική του.

 

Ο μύθος του Ταρζάν

Μια από τις πάμπολλες ειδικές διαδρομές που πέρασαν από το ράλι Ακρόπολις τοποθετούνταν στα Φουρνά και και την Ρεντίνα και είχαν μήκος 30,3 χιλιομέτρων.Η ονομασία Ταρζάν έχει τις ρίζες του από τον Γιώργο Μπούργο,ενός ανθρώπου που το επάγγελμα του ήταν αστυφύλακας.Όταν ήταν 40 χρονών διαγνώστηκε με φυματίωση με τους γιατρούς να του δίνουν μόλις 6 μήνες ζωής.Όταν μεταφέρθηκε στην Ευρυτανία το κλίμα της περιοχής τον έκανε να ζήσει μέχρι τα 92 του χρόνια.Παρέμεινε ως ειδική διαδρομή στο πρόγραμμα μέχρι το 1995,ενώ το 2003 στην 50η επέτειο το αγώνα τιμήθηκε η μνήμη του με την ειδική “Νέο Ταρζάν” να συμπεριλαμβάνεται στο πρόγραμμα.Ήταν όμως μια διαδρομή που δυσκόλεψε ακόμα και παγκόσμιους πρωταθλητές με τον Ντιντιέ Οριόλ το 1991 να έχει πρόβλημα με την ανάρτηση χάνοντας την 1η θέση και συνεπώς την νίκη.Αργότερα παραδέχτηκε πως ήταν από τις αγαπημένες του ειδικές του αγώνα.

 

Η πορεία προς το σήμερα

Το 2005 το ράλι Ακρόπολις ψηφίστηκε ως ο αγώνας της χρονιάς με την βάση του να είναι ο περιβάλλων χώρος του ΟΑΚΑ παραμένοντας εκεί μέχρι το 2007.Αργότερα μεταφέρθηκε στο Μαρκόπουλο όπου εκεί παρέμεινε ως το 2008.Από το 2009 μέχρι το 2013,με εξαίρεση το 2010 διεξήχθη στο Λουτράκι όπου τα δυσβάσταχτα χρέη προς την FIA το απέκλεισαν μια και καλή από το πρόγραμμα αλλά παρέμεινε στο ERC μέχρι το 2018.Η πανδημία του κορονοϊού έφερε και πάλι στο προσκήνιο τον ελληνικό αγώνα και τοποθετήθηκε στην θέση του ράλι Χιλής

 

Οι νικητές

1951:Πέτρος Περατικός

1952:Τζόνι Πεσματζόγλου(Chevrolet)

1953:Νίκος Παπαμιχαήλ(Jaguar XK120)

1954:Πέτρος Παπαδόπουλος(OPEL Rekord)

1955:Τζόνι Πεσματζόγλου(OPEL Kapitan)

1956:Βάλτερ Σοκ(Mercedes-Benz 300 SL)

1957:Ζαν Πιερ Εσταζέ(Ferrari 250 GT)

1958:Λουίτζι Βιλορέσι(Lancia Aurelia B20 GT)

1959:Βόλφγκανγκ Λέβι(Auto Union 1000)

1960:Βάλτερ Σοκ-Ράλφ Μολ(Mercedes Benz 220 SE)

1961:Έρικ Κάρλσον-Βάλτερ Κάρλσον(Saab 96)

1962:Εουγκέν Μπόρινγκερ-Πίτερ Λάνγκ(Mercedes Benz 220 SE)

1963:Εουγκέν Μπόρινγκερ-Ρόλφ Κνόλ(Mercedes-Benz 330 SE)

1964:Τομ Τρανά-Γκουνάρ Θερμάνιους(Volvo PV 544)

1965:Μάγκνους-Κάρλ Σκόγκ-Λενάρτ Μπέργκρεν(Volvo 122 S)

1966:Μπένγκτ Σόντερστρομ-Πάλμ Γκιουνάρ(Ford Cortina Lotus)

1967:Πάντι Χόπκερκ-Ρον Κρεγίν(BMC Mini Cooper S)

1968:Ρότζερ Κλάρκ-Τζιμ Πόρτερ(Ford Escort Twim Cam)

1969:Πάουλι Τόιβονεν-Μάρτι Κόλαρι(Porsche 911 S)

1970:Ζαν-Λουκ Τεριέ-Μαρσέλ Καλβάρτ(Alpine Renault A110 1600)

1971:Όβε Άντερσον-Άρνε Χέρτζ(Alpine Renault A110 1600)

1972:Χακάν Λιντμπεργκ-Χέλμουτ Αισέντλ(Fiat 124 Sport Spider)

1973:Ζαν-Λουκ Τεριέ-Κριστιάν Ντελφριέ(Alpine Renault A110 1600)

1974:Δεν διεξήχθη λόγω της κρίσης του πετρελαίου

1975:Βάλτερ Ρέρλ-Γιόχεν Μπέργκερ(Opel Ascona 1.9 SR)

1976:Χάρι Κάλστρομ-Κλάες-Γκόραν Άντερσον(Datsun Violet 160J)

1977:Μπιόρν Βάλντεγκααρντ-Χάνς Τορζέλιους(Ford Escort RS 1800 MKII)

1978:Βάλτερ Ρέρλ-Κριστιάν Γκαισντόρφερ(Fiat 131 Abarth)

1979:Μπιόρν Βάλντεγκααρντ-Χάνς Τορζέλιους(Ford Escort RS 1800 MKII)

1980:Άρι Βατάνεν-Ντέβιντ Ρίτσαρντς(Ford Escort RS 1800 MKII)

1981:Άρι Βατάνεν-Ντέβιντ Ρίτσαρντς(Ford Escort RS 1800 MKII)

1982:Μισέλ Μουτόν-Φαμπρίτσια Πονς(Audi Quattro)

1983:Βάλτερ Ρέρλ-Κριστιάν Γκαισντόρφερ(Lancia 037 Rally)

1984:Στικ Μπλόμκβιστ-Μπιόρν Σέντερμπεργκ (Audi Quattro A2)

1985:Τίμο Σάλονεν-Σέπο Χαργιάνε(Peugeot 205 Turbo 16)

1986:Γιούχα Κάνκουνεν-Γιούχα Πίρονεν(Peugeot 205 Turbo 16 E2)

1987:Μάρκου Άλεν-Ίκα Κιβιμάκι(Lancia Delta HF 4WD)

1988:Μίκι Μπιασιόν-Τιτζιάνο Σεβέρο(Lancia Delta Integrale)

1989:Μίκι Μπιασιόν-Τιτζιάνο Σεβέρο(Lancia Delta Integrale)

1990:Κάρλος Σάινθ-Λουί Μογιά(Toyota Celica GT-4 (ST165))

1991:Γιούχα Κάνκουνεν-Γιούχα Πίρονεν(Lancia Delta Integrale 16V)

1992:Ντιντιέ Οριόλ-Μπερνάρ Οτσέλι(Lancia Delta HF Integrale)

1993:Μίκι Μπιασιόν-Τιτζιάνο Σεβέρο(Ford Escort RS Cosworth)

1994:Κάρλος Σάινθ-Λουί Μογιά(Subaru Impreza 555)

1995:Άρης Βωβός-Κώστας Στεφανής(Lancia Delta HF Integrale)*

1996:Κόλιν Μακ-Ρει-Ντερέκ Ρίνγκερ(Subaru Impreza 555)

1997:Κάρλος Σάινθ-Λουί Μογιά(Ford Escort WRC)

1998:Κόλιν Μακ-Ρέι-Νίκι Γκρίστ(Subaru Impreza S5 WRC ’98)

1999:Ρίτσαρντ Μπέρνς-Ρόμπερτ Ρέιντ(Subaru Impreza S5 WRC ’99)

2000:Κόλιν Μακ-Ρέι-Νίκι Γκρίστ(Ford Focus RS WRC ’00)

2001:Κόλιν Μακ-Ρέι-Νίκι Γκρίστ(Ford Focus RS WRC ’01)

2002:Κόλιν Μακ-Ρέι-Νίκι Γκρίστ(Ford Focus RS WRC ’01)

2003:Μάρκο Μάρτιν-Μάικλ Πάρκ(Ford Focus RS WRC ’03)

2004:Πέτερ Σόλμπεργκ-Φιλ Μίλς(Subaru Impreza S10 WRC ’04)

2005:Σεμπαστιάν Λέμπ-Ντανιέλ Ελενά(Citroën Xsara WRC)

2006:Μάρκους Γκρόνχολμ-Τίμο Ραουτιάινεν(Ford Focus RS WRC ’06)

2007:Μάρκους Γκρόνχολμ-Τίμο Ραουτιάινεν(Ford Focus RS WRC ’06)

2008:Σεμπαστιάν Λέμπ-Ντανιέλ Ελενά(Citroën C4 WRC)

2009:Μίκο Χίρβονεν-Γιάρμο Λέχτινεν(Ford Focus RS WRC ’09)

2010:Δεν διεξήχθη

2011:Σεμπαστιάν Οζιέ-Ζουλιέν Ινγκρασιά(Citroën DS3 WRC)

2012:Σεμπαστιάν Λέμπ-Ντανιέλ Ελενά(Citroën DS3 WRC)

2013:Γιάρι Μάτι Λάτβαλα-Μίκα Άντιλα(Volkswagen Polo R WRC)

2014:Κρέγκ Μπριν-Μάρτιν Σκότ(Peugeot 208 T16)

2015:Καγιετάν Καγιετάνοβιτς-Γιάροσλαβ Μπαράν(Ford Fiesta R5)

2016:Ράλφς Σίρμασις-Αρτούρς Σίμινς(Škoda Fabia R5)

2017:Καγιετάν Καγιετάνοβιτς-Γιάροσλαβ Μπαράν(Ford Fiesta R5)

2018:Μπρούνο Μαλγκάες-Ούγκο Μαλγκάες(Škoda Fabia R5)

2019-2020:Δεν διεξηχθη

 

Απέχουμε πέντε μήνες από το μεγάλο γεγονός το οποίο αναμφίβολα θα φέρει τουρισμό και και για τέσσερις μέρες θα είναι το επίκεντρο του κόσμου.Ας ελπίσουμε να δούμε έναν όμορφο και ανταγωνιστικό αγώνα…

 

Επιμέλεια:Χρήστος Κονδύλης

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *